Hevoset-messut

Hevoset-messut onnistui yli odotusten keräten yhteen yli 16 000 kävijää

Tiedote  10.04.2022

Viikonloppuna Tampereen Messu- ja Urheilukeskus toimi hevosharrastajien ja -ammattilaisten kohtaamispaikkana, kun Suomen suurin hevosalan messutapahtuma Hevoset kokosi yhteen 16083 kävijää. Hevoset avasi samalla Tampereen Messujen messuvuoden. Seuraavan kerran tapahtuma järjestetään 15.–16.4.2023 teemalla Olipa kerran hevonen.

– Hevosväkeä saapui messuille yli odotusten, kun ovet vihdoin aukesivat koronatauon jälkeen. Tapahtumaa oli todella kaivattu ja odotettu kolme vuotta. Aivan mieletön viikonloppu, Hevoset-messujen projektipäällikkö Heli Lempinen Tampereen Messut -konsernista iloitsee.

Tänä vuonna Hevoset-messuilla oli 224 näytteilleasettajaa. Messujen pääyhteistyökumppanina oli Hankkija Oy, jolle hevosalan harrastajat ovat erittäin tärkeä kohderyhmä.

– Olemme kerta kaikkiaan tyytyväisiä siihen, kuinka kansa löysi tiensä messuille pitkän tauon jälkeen. Pääsimme esittelemään tuoteuutuuksiamme suurelle yleisölle ja kauppa kävi. Erityisesti lauantaina oli oikein mukavaa tungosta, Hankkijan harraste-eläimet tuoteosaston päällikkö Heikki Kankainen sanoo.

Vuoden Kavionjälki -tunnustus eläinlääkinnän konkarille ja hevosalan kansanmiehelle

Hevoset-messuilla myönnettiin Vuoden Kavionjälki -tunnustus pitkänlinjan eläinlääkärille ja hevosalan monityöläiselle Antero Tupamäelle. Suomen Hippos ry ja Suomen Ratsastajainliitto ry jakavat Vuoden Kavionjälki -tunnustuksen vuosittain henkilölle tai taholle, joka on ansioitunut hevosurheilussa, -jalostuksessa, -taidoissa, koulutus- tai liiketoiminnassa sekä lisännyt hevosalan arvostusta ja tunnustusta.

Tupamäen pitkä ura hevosalalla muistetaan parhaiten ensin Puolustusvoimien eläinklinikan päällikkönä Niinisalossa yhdeksän vuoden ajan ja vuodesta 1984 lähtien menestyksekkään Hevosklinikka Laukaan perustajana ja johtavana lääkärinä. Raati totesi Tupamäen olevan ilmiselvä valinta tunnustuksen saajaksi.

‒ Tupamäki on ollut aina valmis jakamaan osaamistaan hevosten omistajille ja valmentajille. Hän on todellinen hevosihminen ja kansan ihminen yli lajirajojen. Ura eläinlääkärien eturintamassa Puolustusvoimissa ja yritysmaailmassa on ollut mittaamattoman arvokasta työtä suomalaiselle hevosurheilulle, raati perusteli valintaansa.

Ensi vuoden teema avaa hevosen elinkaarta

Vuoden 2023 messujen pääjuontajana toimii hevosalan yrittäjä, lentokapteeni Teemu Ahtee. Hän kuuluu Hevoset-messujen näyttelytoimikuntaan. Ahtee arvostaa näytteilleasettajien sitoutumista tapahtumaan. Hän nostaa Hevoset-messujen vahvuudeksi laadukkaasti tuotetun ohjelman, josta löytyy asiaa niin keppihevosharrastajille kuin alalla jo syvällä oleville ammattilaisillekin.

– Messuohjelmiston monipuolisuus on suorastaan häkellyttävää. On upeaa, ettei pyyhettä heitetty kehään, vaikka messut siirrettiin moneen kertaan. Hevoset-messuista kuvastuu myös Tampereen Messujen väen into. Kautta vuosien messujen ehdoton huippukohta on ollut tunnelma. Väkeä on kuin Tapparan kotipelissä, Ahtee nauraa.

Ensi vuoden teema Olipa kerran hevonen kattaa hevosen elämän syntymästä aina kilpauran alkuun asti.

– Siitä tulee mielenkiintoinen läpileikkaus hevosen elämään. Hevosen jalostukseen kuuluu miljoona asiaa, mitä ehtii tapahtua hevosen syntyhetkestä siihen, kun hevosen perään laitetaan ravikärryt tai selkään satula, Ahtee sanoo.